Bed & Breakfast Hotel De Vlinder

17 juli 2017 | serie werkprojecten, Uitgelicht

HELAAS! De Vlinder is gestopt.
Het is dus niet meer mogelijk om  hier te werken.

Bed & Breakfast Hotel De Vlinder was een werkproject in het centrum van Nijmegen waar maximaal 12 gasten zeven dagen per week overnachten en ontbijten. De deelnemers zorgden onder meer voor het ontbijt, voor nette en schone kamers en huiskamer. Ze gaven informatie en hielpen de gasten waar nodig.

Alle en Marijke, deelnemers, aan het woord

Hoeveel dagdelen werk je hier?
Alle en Marijke werken allebei drie dagdelen per week, Marijke soms een dagdeel extra als ze in het weekend moet werken. Elke twee weken is er een teamvergadering waar iedereen bij is.

Hoe ziet een dagdeel bij De Vlinder er voor jullie uit?
“Dat hangt er vanaf hoe druk het is met gasten.”, vertelt Alle. “Als het rustig is, is er tijd om extra schoonmaakklusjes te doen of de tuin te onderhouden. Verder doen we één of twee keer per week boodschappen. Er is altijd van alles te doen.”
Marijke licht nader toe: “We zetten ’s middags het ontbijt klaar voor de gasten voor de volgende ochtend, we doen de was en strijken die met behulp van een mangel, de kamers worden schoongemaakt, we doen de administratie en de boekingen en we komen gasten zoveel mogelijk tegemoet in hun speciale wensen. Zo ben ik een keer met een gast helemaal naar Beek gefietst om haar de weg te wijzen.”

Wat leer je hier?
Marijke: “Ik leer veel op het gebied van sociale contacten. Je gaat dagelijks om met allerlei verschillende gasten en je moet een beetje aanvoelen wat ze in het contact willen: sommigen willen met rust gelaten worden, anderen vinden het leuk om een praatje te maken.” Marijke is sinds kort ook aan het leren om de kas op te maken en de administratie te doen.
Alle leert vooral om een regelmatig dagritme aan te houden en zijn energie goed te verdelen, vertelt hij: op tijd beginnen en op tijd weer ophouden is voor hem belangrijk. “En ik werk graag in de tuin, daar leer ik ook van.”
Leren omgaan met het onverwachte hoort er ook bij: als je ’s ochtends binnenkomt weet je vaak nog niet welke nieuwe gasten er zijn en dat kan voor sommigen best spannend zijn, vertellen ze.

Wat is het laatste dat je gedaan hebt?
Marijke heeft vanochtend nog de was opgevouwen en Alle heeft het terras in de tuin schoongespoten en nieuwe planten gepoot.

Waar zijn jullie trots op?
Dat blijkt geen moeilijke vraag: Alle en Marijke wijzen meteen naar drie certificaten die ingelijst aan de  muur hangen. “We hebben een keer de eerste prijs gewonnen en twee keer de derde prijs in onze categorie bij de verkiezing van de beste bed & breakfast in Nederland. Daar zijn we hartstikke trots op!” vertellen ze. “De beoordeling is gebaseerd op reacties van gasten en op de ervaringen van een mystery guest van de organisatie, bedandbreakfast.nl,  die de prijzen uitdeelt.” Alle voegt nog toe: “Dit jaar zijn we helaas niet genomineerd, waarschijnlijk omdat we een tijdje gesloten zijn geweest voor een verbouwing.”

Wat hebben jullie aan elkaar?
“We zijn een heel hecht team en leren veel van elkaar. We zijn allemaal collega’s en de begeleiders leren ook van ons.” vertelt Alle en Marijke knikt. “Het is gewoon een hartstikke leuk project en we hopen dat het nog heel lang blijft bestaan!”, sluit ze af.

 

Liza Creutzburg, begeleidster, aan het woord

Hoe lang bestaat De Vlinder?
Vanaf februari 2004. Eerst was het een zorghotel, waar bijvoorbeeld RIBW-cliënten die behoefte hadden aan een time–out een beperkte tijd konden logeren. Vanaf 2009 is het nu een Bed & Breakfast voor iedereen.

Voor wie is het bedoeld (om er te werken)?
Het is bedoeld voor mensen van de RIBW met een indicatie voor dagbesteding. Maar ook van andere instellingen kunnen mensen komen. We hebben één participatiebaan via het UWV, diegene is lang buiten de arbeidsmarkt geweest.

Wat doen jullie?
We hebben maximaal 12 gasten in huis, die hier slapen en ontbijten. We hebben regelmatig gasten die optreden in Doornroosje, mensen die via de universiteit komen, studenten in internationale uitwisselingsprogramma’s en ga zo maar door. De deelnemers, we noemen elkaar hier collega’s, doen van alles, zoals administratie, ontbijt klaarmaken, schoonmaken, wassen, kas opmaken, onderhoud van de tuin, etc. Leren is het doel.
Voor een aantal mensen is het een doel om door te stromen naar een betaalde baan en voor anderen is het puur dagbesteding. Niet iedereen stroomt door.

Wat zijn de minimale eisen waar je aan moet voldoen?
Je moet dus een indicatie dagbesteding hebben. Je moet zin hebben in het werk in en rondom de B&B. Iedereen kan alles leren in zijn eigen tempo. Er zijn geen vaste pauzes. Iedereen heeft zijn eigen grenzen en kan die aangeven. Er is een rustige en vertrouwde sfeer. We zijn een hecht team. Binnen de B&B zijn we collega’s, we hebben allemaal wat te leren. Er wordt samen ontbeten en geluncht. Doordeweeks zijn er tot 15:00 mensen. ‘s Avonds zijn de gasten alleen.

De diensttijden (voor deelnemers) zijn:
Maandag t/m vrijdag:
8:00 – 12:00 uur en 11:00 – 15:00 uur
Zaterdag en zondag:
8:00 – 12:00 uur
Er wordt van je verwacht dat je per maand één weekend-dag meedraait.
Eens in de maand maken we een rooster en mensen kunnen aangeven wat ze willen.

Hoe kun je deelnemer worden?
Je kunt doorgestuurd worden door het UWV; binnen het RIBW gaat het via Bureau Daadwerk (arbeidsbemiddeling). Je kunt niet rechtstreeks terecht bij B&B Hotel de Vlinder.
Als je hier komt werken krijg je tien dagdelen de gelegenheid om te proeven hoe het is om te werken bij de B&B en om van beide kanten te kijken of het bevalt.

Zijn er nog dingen die je kwijt wil?
Belangrijk om te vermelden: Veel mensen stromen door naar een betaalde baan. Iemand die hier gewerkt heeft, heeft nu een 32-urige betaalde baan in de zorg, een ander loopt stage bij een cateringbedrijf. Iemand die graag in de tuin werkt kan misschien later terecht in een tuincentrum.
In augustus loopt mijn 2-jarig contract af. Dat zorgt voor veel onzekerheid voor de deelnemers en er zal veel veranderen. Er zijn teveel betaalde uren in verhouding tot het aantal deelnemers, vindt het management van de RIBW en daar moet op bezuinigd worden. Ik vind het heel jammer en niet goed voor B&B Hotel de Vlinder.

De redactie van het RIBW Cliëntenplein gaat op bezoek bij de werkprojecten van de RIBW.

  • Welke projecten zijn er?
  • Waar kun je ze vinden?
  • Wat heb jij er aan?

We wensen je veel plezier bij het lezen en hopen dat we je aansporen om eens een kijkje te nemen!

Aflevering 6:

Bed & Breakfast
Hotel De Vlinder

 

HELAAS! De Vlinder is gestopt.
Het is dus niet meer mogelijk om  hier te werken.

Postadres
RIBW Cliëntenplein
Hulzenseweg 10
6534 AN Nijmegen

E redactie@ribw-clientenplein.nl