Met dit nieuwsbericht willen we jullie een overzicht bieden van de zaken waarvoor de Cliëntenraad zich heeft ingezet ten behoeve van alle cliënten tijdens de eerste helft van 2024. Je leest over het opheffen van de Regioraden en de nieuwe inrichting van de cliëntmedezeggenschap. Ook heeft de Cliëntenraad afscheid moeten nemen van een aantal leden en werd een nieuw lid verwelkomd. RIBW Htien gaat sluiten en er komen nieuwe locaties voor dagbesteding. Dit en nog veel meer lees je hieronder of in deze nieuwsbrief!

Marijke Goossens
Voorzitter Cliëntenraad

DOWNLOAD ALS PDF

Waarvoor hebben we ons sterk gemaakt

Opheffen Regioraden en cliëntmedezeggenschap
De RIBW heeft een nieuwe organisatiestructuur ingevoerd waarbij afscheid is genomen van de regio-indeling. Hierdoor zijn de Regioraden voor cliëntmede- zeggenschap op regioniveau opgeheven.

We vinden het belangrijk dat de stem van cliënten op lokaal niveau wordt gehoord en dat er daadwerkelijk iets wordt gedaan met hun inbreng. Het gaat daarbij dus om cliënten die beschermd wonen, dagbesteding afnemen en zelfstandig wonen en ambulante begeleiding krijgen. We ontvingen signalen dat niet altijd wat wordt gedaan met de stem van cliënten. We hebben in onze overleggen met de RIBW het belang benadrukt van goede inspraak- mogelijkheden en cliëntmedezeggenschap op lokaal niveau. In de komende zes maanden gaan de organisatie en de Cliëntenraad daarom onderzoeken hoe inspraak en cliëntmedezeggenschap op lokaal niveau het beste kunnen worden geregeld. Dit onderzoek zal plaatsvinden via pilots binnen de nieuw te vormen Wooncirkels. Cliënten worden betrokken bij deze pilots.

Dagbestedingslocaties
In 2023 besloot de RIBW om dagbesteding in de directe nabijheid van grotere beschermd wonen-locaties te organiseren en om de dagbestedingslocatie Htien in Nijmegen te sluiten. Wij hebben invloed uitgeoefend op de eisen waaraan de nieuwe dagbestedingslocaties moeten voldoen. Hiervoor spraken wij met de deelnemers aan dagbestedingsactiviteiten over hun wensen,

en werd er bij alle dagbestedingslocaties een wensenlijst opgevraagd. Ook woonden twee leden de vergaderingen van de bezoekersraad van Htien bij. Daarnaast namen we deel aan de bezichtigingen van de beoogde locaties.

Wij hebben benadrukt dat het woongenot van bewoners niet mag worden aangetast wanneer er een dagbestedingslocatie binnen hun woonlocatie komt.

We concludeerden dat de voorgestelde locaties, gelet op de gestelde eisen, geschikt zijn. Een belangrijk punt voor ons was dat bezoekers en bewoners vooraf goed betrokken zouden worden bij het maken van de plannen.

We oordeelden dat dit is gebeurd en dat bezoekers en bewoners betrokken blijven bij de inrichting van de locaties. Wel moeten er nog voldoende invalide parkeerplekken bij enkele locaties worden gerealiseerd. De RIBW gaat dit aanpakken.

Kosten dagbestedingsactiviteiten en lunches
We kregen signalen dat op dagbestedingslocaties verschillend wordt omge- gaan met het innen van een eigen bedrage voor lunch en activiteiten. Dit hebben we aangekaart bij de RIBW. Naar aanleiding hiervan is met teams besproken dat lunches inclusief zijn, dat voor activiteiten in principe geen eigen bijdrage wordt gevraagd, tenzij iemand iets extra’s wil wat buiten het reguliere aanbod valt.

Openingstijden dagbestedingslocaties
Wij spraken met de RIBW over de openingstijden van de dagbestedingslocaties. Onder bezoekers van dag- bestedingslocaties is er onvrede over de beperking van de openingstijden. Wij hebben ingebracht dat tijdens de dagen dat er geen personeel is, ook cliënten een rol kunnen vervullen bij het openstellen van de locatie. Om cliënten te helpen om zonder directe sturing of begeleiding van professionals activiteiten helemaal zelf te organiseren en uit te voeren (consumerrun), start de RIBW een programma. De cliënten worden tijdens dit programma getraind om als gastvrouw/gastheer te werken.

Bewoners en sollicitatiegesprekken
We hebben bij de RIBW aangegeven dat bewoners van beschermd wonen-locaties altijd betrokken moeten worden bij sollicitatiegesprekken, zelfs als er maar één kandidaat is. Dit gebeurt nog niet overal. De RIBW heeft bevestigd dat cliënten soms bij sollicitatiesgesprekken aanwezig moeten zijn, ook bij één kandidaat.

Inzage in RIBW-regels
Wij adviseerden de RIBW om cliënten de moge- lijkheid te geven inzage te krijgen in de regels van de RIBW die ook betrekking hebben op cliënten. Dit advies brachten wij uit naar aanleiding van een signaal van de cliëntvertrouwenspersoon. De inzage moet mogelijk zijn, zonder tussen- komst van een RIBW-medewerker. De RIBW heeft aangegeven dit te gaan verbeteren.

Communicatie met cliënten
Wij ontvingen signalen dat de communicatie tussen RIBW-medewerkers en cliënten verbetering behoeft. Met name het mondeling delen van genomen besluiten, door verschillende mensen op verschillende momenten, kan tot verwarring leiden bij cliënten en naasten. Een communicatieadviseur en twee leden van de Cliëntenraad hebben verbetervoorstellen geformuleerd voor de RIBW. Deze zijn nog in behandeling.

Overzicht besluiten Cliëntenraad
Wij hebben het recht om (ongevraagd) advies uit te brengen aan de RIBW en om aan te geven of we met bepaalde besluiten van de RIBW wel of niet instemmen.

We stemden in met:

  • Programma van eisen voor de nieuwe dagbestedingslocaties
  • Een nieuw sociaal verhuisplan voor cliënten

Er waren geen besluiten waar we het niet mee eens waren.

We brachten een positief advies uit over:

  • Keuze van de nieuwe dagbestedingslocaties
  • RIBW Jaarrekening 2023
  • Benoeming van de drie directeuren Mens & Gezondheid, Herstel & Gezondheid en Gezonde bedrijfsvoering
  • Profielschets voor nieuwe leden van de Raad van Toezicht

We hebben geen negatief advies over een voorgenomen besluit afgegeven.

We brachten een ongevraagd advies uit over het verlenen van inzage aan cliënten in RIBW-regels die ook betrekking hebben op cliënten.

Betrokkenheid bij overleggen

  • Wij namen deel aan de sollicitatiegesprekken met kandidaten voor de functies van directeur Mens & Gezondheid, directeur Herstel & Gezond- heid, directeur Gezonde bedrijfsvoering en lid van de Raad van Toezicht. Ook spraken we met kandidaten voor de functie van coördinator Mens & Gezondheid.
  • We woonden de personeelsbijeenkomsten over de Wooncirkels bij.
  • We namen deel aan de werkgroep Herstelondersteunende zorg.
  • We spraken met beleidsadviseurs van de RIBW over de actualisatie van het Naastenbeleid.

Overleg met cliëntvertrouwenspersoon
Twee keer per jaar spreken we de cliëntvertrouwenspersoon. Uit het gesprek dat we in de eerste helft van dit jaar met hem hadden, volgde het onge- vraagde advies over toegang van cliënten tot RIBW-regels.

Overleg met Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht ziet toe op het realiseren van de doelstellingen van de RIBW. Daarnaast heeft de Raad de functie van werkgever en klankbord voor de Raad van Bestuur. Wij spreken twee keer per jaar met twee leden van de Raad van Toezicht over hoe wij de zorg binnen de RIBW voor cliënten ervaren. In maart hebben we gesproken over de benodigde verbetering van de communicatie met cliënten door de RIBW, de voortgang van de implementatie van herstelondersteunende zorg en de Wooncirkels, en de noodzaak om nieuwe dagbestedingslocaties te zoeken.

Aantal vergaderingen
Wij vergaderden in de periode januari – juli 2024 onderling 13 keer en we hadden 6 vergaderingen met de Raad van Bestuur van de RIBW. In al deze vergaderingen kwamen de onderwerpen aan de orde waarover we in deze nieuwsbrief schrijven.

Overige activiteiten Cliëntenraad

Contact met achterban
Contact met de achterban is voor ons werk van wezenlijk belang. Daarom bezoeken we locaties voor een kennismakingsgesprek en om het oor te luisteren te leggen. In het afgelopen half jaar bezochten we de locaties Mariëndaal en Hüsenhoff in Groesbeek en een BW-voorziening in Wijchen.

Deskundigheidsbevordering
We volgen trainingen om onze deskundigheid te bevorderen. We hadden een training over onderhandelen. Ook gingen we onder begeleiding van een trainer met elkaar in gesprek over de benodigde kwaliteiten van een cliëntenraad. Verder volgden enkele leden van de Cliëntenraad individuele trainingen.

We waren aanwezig bij het congres Netwerkzorg en mentale gezondheid.

Bijeenkomst Zorgkantoren Coöperatie VGZ 26 mei
Op 29 mei was de Cliëntenraad gastheer voor een bijeenkomst van Zorg- kantoren Coöperatie VGZ voor cliëntenraden in de regio Nijmegen. Deel- nemers waren afkomstig van cliëntenraden van GGZ instellingen, instellingen voor mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking, ouderen- zorg en zorgboerderijen. De bijeenkomst ging over de rol en het belang van de betrokkenheid van cliëntenraden bij de inkoop van zorg en de kwaliteit van zorg. Ook ging het over de kracht van kleding. Kleding die bij je past kan helpen om je fijn te voelen en duidelijk te maken wat je belangrijk vindt/ nodig hebt.

Nieuws over SamenSpraak
SamenSpraak onderzoekt of SamenSpraak bekend is bij cliënten en wat SamenSpraak voor de doelgroep betekent. Nu de RIBW gaat kijken hoe de cliëntmedezeggenschap en inspraak op lokaal niveau binnen de Wooncirkels het beste vorm kan worden gegeven, is het ook belangrijk om te weten hoe SamenSpraak daarin meegenomen kan worden.

In gesprekken met SamenSpraak kwam het rookbeleid binnen de beschermd wonen-locaties en dagbesteding aan de orde. Meningen over het rookbeleid werden gedeeld. Aan de projectgroep die zich bezig houdt met het maken van beleid voor een rookvrije RIBW is doorgegeven dat de gesprekken over het rookbeleid op gang komen.

Ook is door cliënten de vraag gesteld welk beleid er geldt voor de termijn waarbinnen een kamer moet worden leeggehaald als een medebewoner is overleden. Een kamer werd een dag na een overlijden ontruimd. Dit vonden bewoners en medewerkers niet fijn met het oog op het rouwproces. Wij hebben de vraag bij de RIBW neergelegd.

Samenstelling van de Cliëntenraad en afscheid leden Regioraden
Na drie maanden aspirant-lidmaatschap is Wendy Smits benoemd tot lid van de Cliëntenraad.

Na een fijne samenwerking namen we afscheid van het aspirant-lid Hilde Lansu. Door het opheffen van de Regioraden moesten we ook afscheid nemen van Linda Dekker (Regioraad Nijmegen). Zij zette zich jarenlang in voor de cliëntmedezeggenschap. Mark de Jongh en Lynsey Hendriks die in de Regioraad Rivierenraad zaten draaiden een jaar lang als aspirant-lid mee in de Cliëntenraad. Helaas konden zij dit werk wegens persoonlijke omstan- digheden niet voortzetten. Nogmaals bedankt Hilde, Linda, Mark en Lynsey voor jullie inzet voor alle cliënten.

Erik van Lent, Marijke Goossens, Ben Coenders en Petra de Haan zijn in de bloemetjes gezet omdat zij voor een periode van vier jaar zijn herbenoemd. Zij zetten zich al jaren lang met hart en ziel in voor de cliëntmedezeggen- schap.

Meedenken en meebeslissen over de RIBW
Als cliënt van de RIBW kun je je stem laten horen. Je kunt onder andere meedenken en meebeslissen over het beleid van de organisatie en goede zorg. Dat kan formeel via de Cliëntenraad en informeel via bijvoorbeeld bijeenkomsten. Wil je weten wat een lidmaatschap van de Cliëntenraad precies inhoudt? Of wil je weten hoe je mee kunt praten over beleid en de invulling van de zorg, neem dan contact op met de coach-ondersteuner van de Cliëntenraad: Gabriëlle Gieling. Haar contactgegevens vind je elders op deze pagina.

Een voorbeeld: bezoekers van de dagbestedingslocaties hebben meegepraat over de eisen waaraan een dagbestedingslocatie moet voldoen.

Wensenbureau
Het Wensenbureau van en voor cliënten van de RIBW heeft in de eerste helft van dit jaar twee wensen in vervulling kunnen laten gaan. De wensen betroffen een bijdrage voor de aanleg van een tuin en een uitje van een groep cliënten. Heb je een speciale wens, maar is daar niet voldoende geld voor, klop dan aan bij het Wensenbureau. Dit kan een wens zijn die je voor jezelf hebt i.v.m. je herstel of die je voor een groep cliënten hebt. Het Wensenbureau kan maximaal € 400,- bijdragen aan de realisatie van je wens. Aan het verkrijgen van een bijdrage zijn wel een paar voorwaarden verbonden. Wil je weten of het Wensenbureau ook iets voor jou kan doen, stuur dan een e-mail naar wensenbureau@ribw-nr.nl.

Contact

Wil je meer informatie over cliënt- medezeggenschap of wil je weten of de Cliëntenraad en SamenSpraak iets voor jou kunnen betekenen, neem dan contact op met één van de volgende personen.

SamenSpraak
Eveline Krikke (ondersteuner)
06 25 64 04 05
e.krikke@ribw-nr.nl

Cliënten die actief zijn voor SamenSpraak:
Ella Renes, Susanne de Witte, Petra Bos

Cliëntenraad
Gabriëlle Gieling
06 10 63 78 79
g.gieling@ribw-nr.nl

Waar staat de Cliëntenraad voor?

Wij zijn cliënten van de RIBW Nijmegen & Rivierenland, die vanuit een gelijkwaardige positie opkomen voor de belangen van cliënten binnen de instelling. Ons doel is goede kwaliteit van zorg voor alle cliënten van de RIBW. We vinden het belangrijk om ook andere dingen met elkaar te onder- nemen. Daarbij staat gezelligheid voorop. Dit zie je terug in de sfeer van de vergaderingen. Kijk voor meer info over de Cliëntenraad op deze pagina.

Waar staat SamenSpraak voor?

SamenSpraak biedt cliënten en begeleiders de mogelijkheid om op teamniveau en op een informele manier op beschermd wonen- locaties en dagbestedingslocaties te vertellen welk thema hen raakt. Er wordt gesproken over mogelijke oplossingen, een actieplan en de uitvoering daarvan.

andere interessante nieuwsartikelen