Hieronder beschrijven we een aantal redenen waarom de inzet van ervaringsdeskundigheid belangrijk is voor een organisatie en vooral waarom de inzet van ervaringsdeskundigheid belangrijk is voor cliënten.

Om uit te leggen wat ervaringsdeskundigheid is, is het belangrijk om drie termen uit te leggen: ervaring, ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid.

Ervaring

Kort gezegd bestaat ervaring uit de unieke en persoonlijke belevingen en ervaringen die iemand heeft opgedaan in de GGZ en waar iemand een persoonlijke betekenis aan geeft die niet overdraagbaar is.

Ervaringskennis

Wanneer de opgedane ervaringen gedeeld worden met andere mensen en wanneer iemand ook andere bronnen gebruikt om meer kennis op te doen over de ggz en om zijn eigen ervaringen in een breder perspectief te plaatsen, ontstaat ervaringskennis. De ervaringen krijgen een gelijke noemer, er worden patronen ontdekt en er ontstaat een meer algemeen geldende kennis.

Ervaringsdeskundigheid

Ervaringskennis wordt op een kundige manier ingezet om anderen te ondersteunen in het persoonlijke herstelproces. Ook kan ervaringsdeskundigheid hulpverleners inzicht bieden, het emancipatieproces bevorderen en stigma helpen bestrijden.

Meer weten?

Wil je meer weten over ervaringsdeskundigheid, neem dan contact op met Team Herstel, team.herstel@ribw-nr.nl.

Of met één van onze ervaringsdeskundige herstelcoaches:

Ilja Kramer
il.kramer@ribw-nr.nl, 06 51 13 62 01

Suzanna Reitsema
s.reitsema@ribw-nr.nl, 06 55 36 68 49

Manuela van den Steenhoven 
m.vd.steenhoven@ribw-nr.nl06 25 07 80 94

Kim Tax
k.tax@ribw-nr.nl06 55 36 68 52

Robin Timmers
r.timmers@ribw-nr.nl, 06 22 76 82 71

Ramon van Eijk (stagiair HAN Associate Degree Ervaringsdeskundigheid in Zorg & Welzijn)
r.vaneijk@ribw-nr.nl06 55 36 69 16

Hans
Story title

Ervaringsverhalen

Hans over zijn burn-out, herstel en honger naar nieuwe dingen

Cliëntenplein Nieuws