Logistiek & Meer

21 augustus 2017 | serie werkprojecten, Uitgelicht

Logistiek & Meer is een werkproject dat uit meerdere onderdelen bestaat: Vervoer, Facilitaire Dienst, Productiewerk en ‘t Winkeltje. Kort geleden is daar “De Kapper” bijgekomen. Van elk onderdeel komt hieronder een deelnemer aan het woord.

Frank van Eldijk, begeleider, aan het woord:

Hoe lang bestaat Logistiek & Meer?
We bestaan sinds drie jaar. Daarvoor zaten we met meerdere werkprojecten onder één naam bij het DAC Fresia.

Wat doen jullie?
Bij een reorganisatie drie jaar geleden is DAC Fresia opgesplitst in onder meer Hout en Meubel, Logistiek & Meer, de Facilitaire Dienst. Recent is daar ook ’t Winkeltje bijgekomen en eind mei 2017 zijn we gestart met een kapsalon. We zorgen onder andere voor vervoer, bijvoorbeeld voor de Voedselbank, productiewerk, en voor het schoonmaken en de keuken van ons pand.
We kijken bij nieuwe deelnemers altijd samen naar wat die persoon kan en graag wil doen.

Hoe kun je deelnemer worden?
Je hebt als deelnemer een WMO-indicatie dagbesteding nodig of een ontwikkeltraject van het Werkbedrijf. Als je die nog niet hebt kun je dat via Bureau Daadwerk of met hulp van je eigen begeleider aanvragen. Als je die indicatie hebt kun je je bij ons aanmelden. We hebben nu 20 deelnemers, waaronder drie vrouwen.

De redactie van het RIBW Cliëntenplein gaat op bezoek bij de werkprojecten van de RIBW.

  • Welke projecten zijn er?
  • Waar kun je ze vinden?
  • Wat heb jij er aan?

We wensen je veel plezier bij het lezen en hopen dat we je aansporen om eens een kijkje te nemen!

Aflevering 8

Logistiek & Meer


Adres
Wolfkuilseweg 19, Nijmegen

Contact
T.: 088-382 24 43
E.: Team.Logistiek.En.Meer@ribw-nr.nl

Wie kan hier terecht?
Je kunt terecht als cliënt van de RIBW met een indicatie dagbesteding en als cliënt van Pluryn, Dichterbij of het Werkbedrijf (als je daar in een ontwikkeltraject zit).

1. ‘t Winkeltje

In ‘t Winkeltje worden tweedehands spullen verkocht. Denk daarbij bijvoorbeeld aan kleding, meubels, woondecoratie.

Wendy en Marian, deelnemers, aan het woord

Wendy en Marian werken vier dagdelen per week in en voor ’t Winkeltje: maandagmiddag (13.00 – 16.00 u), dinsdagochtend (09.30 – 12.15 u.), woensdagmiddag (13.00 – 16.00 u.) en donderdagochtend (09.30  -12.15 u.). Dat zijn tevens de openingstijden van ’t Winkeltje. Ze zijn er vanaf het begin bij betrokken en hebben samen van een volgestouwde opslagruimte een aantrekkelijke tweedehands winkel gemaakt.

Voordat de winkel opengaat doen ze overal de verlichting aan, ze controleren de kas en zorgen dat alles er netjes uitziet. Dan komen de klanten. “We hebben inmiddels een vaste klantenkring van mensen die hier regelmatig komen snuffelen en we worden steeds bekender.”, vertelt Wendy. Ze geven klanten adviezen, vooral over kleding, maar laten mensen ook rustig rondkijken. Als de winkel weer sluit wordt de kas opgemaakt en alles weer netjes achtergelaten.

“We doen veel sociale contacten op en het geeft veel voldoening om mensen tevreden weg te zien gaan. We leren samenwerken, met geld omgaan en de kas op te maken. Rekenen bij het teruggeven van wisselgeld doen we allebei op onze eigen manier.”, vertelt Marian.

In het begin durfden ze niet alleen in ’t Winkeltje te staan, maar inmiddels gaat ook dat goed. “We gaan allebei heel erg vooruit en dat motiveert enorm.” , zegt Wendy. “Ja, en het is ook fijn om niet meer de hele dag thuis te zitten. We hebben nu een doel.” voegt Marian toe.

Ze zijn er trots op dat ze ’t Winkeltje helemaal zelf hebben opgezet en het ook zelfstandig draaien. Met wat ze verdienen hebben ze de inrichting telkens verbeterd, vertellen ze trots, bijvoorbeeld door kledingrekken en een toonbank aan te schaffen. Inmiddels hebben ze van de winst ook een flink bedrag kunnen bijdragen aan RIBW De Kapper, die iets verderop in het gebouw zit en pas gestart is.

Ze hebben nog een droom: “Een leuk eigen winkelpandje ergens in het centrum!”

‘t Winkeltje

Adres
Wolfkuilseweg 19, Nijmegen

Contact
T.: 088-382 24 43
E.: Team.Logistiek.En.Meer@ribw-nr.nl

Wie kan hier terecht?
Je kunt terecht als cliënt van de RIBW met een indicatie dagbesteding en als cliënt van Pluryn, Dichterbij of het Werkbedrijf (als je daar in een ontwikkeltraject zit).

 

2. Vervoer

Het onderdeel Vervoer van Logistiek & Meer verzorgt allerlei transport- en vervoersklussen. Daarvoor hebben ze enkele bestelbusjes.

Antoine, deelnemer, aan het woord

Antoine is medewerker bij Vervoer, maar hij is naar eigen zeggen multi-inzetbaar, dus ook bij productiewerk en in het verleden bij schoonmaakwerkzaamheden.

Hoeveel dagdelen kom je?
‘Ik werk de hele week, elke ochtend en middag. Voordat ik hier kwam heb ik samen met drie anderen dit pand klaargemaakt voor gebruik. Er heeft hiervoor een garage ingezeten. We moesten in beschermende pakken de muren en de vloeren ontdoen van roet, die waren pikzwart. Dat is ongeveer vijf jaar geleden. Toen heb ik twee jaar een opleiding gedaan en daarna ben ik hier weer begonnen.

Hoe ziet je dag eruit?
Ik ben om 8:30 hier, dan drinken we koffie en om 9:00 beginnen we dan. Ik doe veel verschillende dingen: aan de productietafel, verhuisklussen, dingen wegbrengen van ’t Winkeltje. Het is heel afwisselend en ik ben voor alles inzetbaar. Vervoer zorgt ook voor taxiritten van cliënten (met indicatie) en vervoer van personen en spullen tussen de verschillende Dag Activiteiten Centra (DAC).

Wat leer je hier?
Zelfstandigheid. Je kan je tempo verlagen als dat nodig is. Het eerste jaar dat ik hier werkte was dat  zoeken, nu heb ik een soort dagritme geleerd. Ik heb ook nog meegedaan aan een project voor onderhoud aan het NEC – stadion. Dat bestaat nu niet meer.

Wat heb je gedaan vandaag?
Ik heb een rit naar de Pompekliniek gemaakt: het ophalen van video-, en muziekbanden. Die we daarna aan één productietafel uit elkaar halen en aan de andere tafel het stickeren van zakjes barbecuestokjes.

Ben je trots op wat je doet?
Ik ben trots dat ik werk en het maakt niet zoveel uit wat het is. Het hebben van ritme is goed voor mijn zelfvertrouwen.

Wat heb je aan elkaar?
Het is een hecht groepje, we zijn meer vrienden dan collega’s. De sfeer is goed. Contact maken is gemakkelijk. Ook buiten het werk gaat me dat goed af.

Vervoer

 

Adres
Wolfkuilseweg 19, Nijmegen

Contact
T.: 088-382 24 43
E.: Team.Logistiek.En.Meer@ribw-nr.nl

Wie kan hier terecht?
Je kunt terecht als cliënt van de RIBW met een indicatie dagbesteding en als cliënt van Pluryn, Dichterbij of het Werkbedrijf (als je daar in een ontwikkeltraject zit).

3. Productiewerk

Bij het Productiewerk, onderdeel van Logistiek & Meer, wordt licht productiewerk gedaan. Opdrachten komen van bedrijven.

Theo Gersjes, deelnemer, aan het woord:

Theo komt negen dagdelen naar Logistiek & Meer, waarvan hij er vier vergoed krijgt. Hij heeft geen zin om thuis te zitten, vandaar. Hij begint de dag om een uur of negen, als hij niet kan belt hij af. De meeste deelnemers beginnen om 10.00 uur.

“Ik vind het leuk hier. Op het moment doe ik productiewerk, maar in september ga ik, als het goed is, weer als chauffeur werken.
Het productiewerk vind ik wel leuk om te doen, maar ik ben pas echt trots op mezelf als ik als chauffeur werk, bijv. bij verhuizingen. Dan rijd ik een busje, vaak ook met aanhanger. Als het een moeilijke klus is vind ik dat een uitdaging. Ik kan alleen niet sjouwen vanwege rugklachten.

Ik hoefde niet veel meer te leren toen ik hier begon. Ik ben altijd heftruckchauffeur geweest. Maar sommige mensen leren hier bijvoorbeeld om hun dag goed in te vullen en zo beter van drank, drugs of sigaretten af te kunnen blijven.

Ik doe hier ook contacten op. Ik kom bijvoorbeeld wel eens bij een andere deelnemer thuis. Het komt wel  meer voor dat deelnemers hier samen iets ondernemen.

Productiewerk

 

Adres
Wolfkuilseweg 19, Nijmegen

Contact
T.: 088-382 24 43
E.: Team.Logistiek.En.Meer@ribw-nr.nl

Wie kan hier terecht?
Je kunt terecht als cliënt van de RIBW met een indicatie dagbesteding en als cliënt van Pluryn, Dichterbij of het Werkbedrijf (als je daar in een ontwikkeltraject zit).

4. Facilitaire Dienst

De Facilitaire Dienst, onderdeel van Logistiek & Meer, verzorgt allerlei huishoudelijke taken in het pand aan de Wolfkuilseweg. Zo zorgt er iemand voor de keuken, er is een huismeester, en er zijn mensen die voor de schoonmaak zorgen.

Roland, deelnemer, aan het woord

Roland werkt sinds vier jaar bij Logistiek en Meer in de keuken. Hij werkt vijf dagen per week van 09.00 – 16.00 uur. In de keuken halen deelnemers van Logistiek en Meer en van andere arbeidsmatige projecten in het pand hun koffie en thee en ze lunchen er.

Rolands dagen beginnen met het bijvullen van de koffieautomaat. Door de dag heen houdt hij de keuken opgeruimd, ruimt hij de afwasmachine in en uit en hij verzorgt tussen de middag de lunch met verse soep voor de deelnemers en begeleiders. Dat laatste vindt hij ook het leukste van zijn werkzaamheden: het geeft hem voldoening als iedereen het tijdens de lunch naar zijn zin heeft.

Roland is niet speciaal trots op zijn werk, maar wel op het feit dat hij ook nog in de Regioraad en in het Herstelcollectief zit. Hij doet in zijn werk sociale contacten en vaardigheden op en het geeft hem een goede dagstructuur. Hij vindt het werk soms wel een beetje eentonig, maar het is toch nog altijd veel beter dan de hele dag niets om handen hebben, vindt hij.

Facilitaire Dienst

 

Adres
Wolfkuilseweg 19, Nijmegen

Contact
T.: 088-382 24 43
E.: Team.Logistiek.En.Meer@ribw-nr.nl

Wie kan hier terecht?
Je kunt terecht als cliënt van de RIBW met een indicatie dagbesteding en als cliënt van Pluryn, Dichterbij of het Werkbedrijf (als je daar in een ontwikkeltraject zit).

Postadres
RIBW Cliëntenplein
Hulzenseweg 10
6534 AN Nijmegen

E redactie@ribw-clientenplein.nl